Wednesday, December 2, 2020

 

 

Kisah Saya Rawat Gout Dengan Selamat & Menjadi Sungguh

.

Saya Wan Azwan, atau lebih dikenali sebagai cikgu wan..Berumur 35 tahun. Saya merupakan cikgu di sebuah sekolah menengah. Saya telah pun berkhawin dan dikurniakan seorang anak.

Dalam bidang yang saya ceburi tidak dapat tidak saya perlu bergerak dari satu kelas ke satu kelas untuk melaksanakan tanggungjawab saya sebagai tenaga pengajar di sekolah dan ada kalanya saya perlu berdiri dalam tempoh masa yang lama untuk sesi penerangan kepada para pelajar saya..

Bila mengajar fokus sangat lah diutamakan bagi menjamin kualiti pembelajaran dan pelajaran berjalan dengan lancar.

Yaa saya memang menitik beratkan disiplin ketika berada di kelas. Lebih lebih lagi melibatkan masa depan anak bangsa kita. Kalau difikirkan logik umur sebaya saya untuk berdiri lama semasa mengajar bukanlah satu masalah yang besar.

Tapi sejak akhir akhir ini saya kerap kali ditegur oleh rakan sekerja, kerana saya selalu MC untuk  hadir ke sekolah dengan alasan demam. Sehingga prestasi kerja saya semakin merosot.

Gambar hiasan

Kesnya bermula selepas saya menjadikan makanan laut seperti udang, kerang, kepah, dan ketam sebagai makanan harian saya. Ya saya sedar saya semakin abaikan kesihatan saya.

Selepas saya sembuh dari demam saya masuk kerja seperti biasa walaupun masih terasa panas badan dan ada kalanya terasa menyucuk nyucuk di bahagian ibu jari.

Pada awalnya saya ingatkan demam dan sakit biasa jer dan bagi saya mungkin faktor cuaca sebab saya banyak juga dengan kegiantan luar. Jadi saya biarkan lah…

Pada hari berikutnya saya ditegur oleh rakan sekerja saya “hai wan, umur 35 tahun pun dah jalan macam orang kena gout je aku tengok..”

Teguran tu membuat saya berfikir sejenak, sebab keadaan saya berjalan sekarang sudah ke tahap terhenjut henjut mungkin kerana terasa sakit makin menjadi- jadi pada ibu jari kaki saya. Apa yang saya perasan sakit ni "on off" kadang-kadang akan terasa pada sendi ibu jari kaki kiri dan ada kalanya pada ibu jari kaki kanan.

Gambar hiasan

Saya ambik keputusan ke hospital untuk berjumpa doctor. Saya perlu tahu dan bertindak cepat kenapa ibu jari saya rasa sakit sangat, terutamanya pada waktu malam dan rasa sakit ni menjejaskan waktu tidur saya..makin tidak selesa saya dibuatnya...

Hasil dari pemeriksaan, akhirnya doktor telah mengesahkan saya menghidap penyakit gout.. Ya Allah sedihnya saya masa ni..

Mungkin korang yang pernah hadapi masalah yang sama macam saya ja tahu perasaan tu macam mana kan?

 

keratan akbar metro


LIMA PERKARA YANG TAK BEST BILA MENGHIDAP GOUT

 

1-KURANG KAWAN

Saya perasan bila saya ada gout kawan kawan semua dah jarang ajak jumpa dan lepak macam dulu. Makin sakit hati dan sedih! Siap kena bawang lagi dari benda kecil ke benda besar. Banyak benda yang dipersoalkan sampai bermasam muka.

2-ISTERI MULA TERTEKAN

Isteri pun dah mula berasa tertekan dengan perubahan yang berlaku pada diri saya. kerana sepatutnya saya yang keluar mencari rezeki untuk kami sekeluarga tapi kini tanggungjawab tu isteri terpaksa galas. Rasa sedih melihat keadaan isteri.

3-KURANG KEYAKINAN DIRI

Biasalah saya sebagai ketua keluarga sepatut saya yang melindungi keluarga, tapi kerana keadaan diri yang tak mengizinkan saya bagaikan mayat hidup. Rasa malu yang kian menebal kalau boleh nak duduk rumah sorang-sorang taknak jumpa orang terus.

4-SUKAR UNTUK DAPAT TIDUR YANG BERKUALITI

Serangan secara tiba-tiba lebih ketara  pada waktu tengah malam. Menganggu kualiti tidur . akibatnya badan akan jadi lebih lemah akibat dari kurang tidur akibat dari tahan sakit gout.

5-TERPAKSA PANTANG MAKAN

Tak boleh menikmati makanan laut macam orang lain. Tengok orang makan ketam, kerang ,kepah sedap sangat. Saya ni mampu tengok jer lah. Nak makan sambal petai pun pikir dua tiga kali. Saya ambik contoh sambal petai sebab sambal petai nie kegemaran saya, tapi bila dah ade penyakit gout nie dah kena control makan  tak boleh nak makan secara berlebihan .Yer la, makan waktu  petang, malam ampa tunggu lah penangan dia. Masa nak tidur malam Berdenyut denyut. Sakit sangat..

 

Semasa saya di hospital doctor terangkan secara terperinci mengenai penyakit Gout dan bagaimana ia terjadi..

Ini penerangannya

Penyakit  ini terjadi dari dua faktor : 

1. Disebabkan asid urik berlebihan dalam badan

2. Badan tidak membuang asid urik secara berkesan

Keratan akhbar

Asid urik yang berlebihan menyebabkan pembentukkan Kristal berbentuk jarum pada sendi, iaitu punca kepada sakit gout


Sumber dari keratan akbar
 

Kebiasaan asid urik akan mendap pada sendi kaki. Tetapi boleh juga terkumpul pada sendi lain seperti sendi pada jari, sendi pada ibu jari kaki, lutut dan pergelangan tangan


Pengumpulan asid ini boleh menyebabkan benjolan kecil pada kulit dikenali sebagai TO FAI. AWAS JIKA TIDAK DIRAWAT , IA BOLEH MENJADI LEBIH BESAR DAN BOLEH PECAH SERTA MENGELUARKAN BAHAN SEPERTI KAPUR

 


Doktor bagitau GOUT ni ada 3 tahap :

Tahap 1

Serangan gout pada ibu jari kaki, buku lali

Tahap 2

Serangan lebih kerap, sekurang-kurang seminggu sekali

Jari mula mengeras/bengkok

Tahap 3

serangan  sakit berulang kali

sakit kejang, kaki berubah bentuk, bengkak merah

Ketidak seimbangan asid urik dalam badan boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti makanan yang tinggi purina , mereka yang mengalami obesity, sejarah keluarga, sejarah pembedahan, ubat-ubatan dan factor kesihatan

Dari apa yang saya dengar dari doctor tu dan hasil dar pembacaan saya rupa-rupanya terdapat dua cara yang boleh saya guna untuk merawat penyakit gout :

1.    Rawatan dalaman dengan menstabilkan bacaan asid urid dalam badan

2.    Melalui diet pemakanan  


Jadi langkah pertama untuk merawat Gout ni

RAWATAN DALAMAN

Persoalannya sekarang macam mana nak rawat Gout ni dari dalam?

Ada cara ke?

Ada berita baikk! Ada cara dia

Ini cara yang wan sendiri jumpa

Dan saya pun buat Kajian sendiri sebab saya tahu setiap penyakit ada penawarnya.

Masalah saya beransur pulih dengan lebih berkesan lepas guna cara ni

Cara terbaik untuk rawat penyakit Gout dari dalam

 

Saya punya baca, gali punya gali akhirnya ada 2 bahan  yang memang boleh membantu rawat gout dari dalam

Ini bahan-bahan dia

1.    Tart Cherry Extract(Prunus Cerasus)

2.    Grape Seed Extract(Vitis Vinifera)


(Bab ni korang kena fokus baca dan hadam betul betul yaaa, saya akan kupas rahsia dua bahan ni)

 

Okey , ini bahan pertama Tart Cherry Extract(Prunus Cerasus)

 

Apa itu Tart Cherry Extract(Prunus Cerasus)

Tart Cherry Extract(Prunus Cerasus)

 

Tart cherry extract ni mengandungi antioksida yang membantu  mengurangkan kesakitan dan keradangan pada sendi & otot. Selain dapat mengurangkan kandungan asid urid dalam darah. 

Yang bestnya lagi tart cherry boleh mengurangkan kesakitan otot selepas bersenam dan pulih dengan lebih cepat. Pada korang yang suka pergi gym atau hiking tu elok sangat lah. Saya pun biasa juga rasa sakit otot ni terutama sekali bila pergi hiking.

Selain tu mengandungi melatonim yang membantu untuk mengawal masalah sukar tidur atau insomnia.

 

Semestinya bahan ni merupakan bahan yang penting kan untuk kita yang bemasalah macam Gout ni.

Saya try la cari kat shopee harga tart cherry nie dipasaran harga dia boleh tahan juga rm270 sebotol seram juga harga dia .

 


Dan yang kedua adalah Grape seed

Grape seed adalah salah satu bahan yang mengandungi antioksida yang tinggi yang dapat mengurangkan keradangan , kerosakkan tisu dan tekanan oksidatif.

Selain tu dapat juga mengurangkan tekanan darah serta meningkatkan penghasilan kolagen dan pembentukkan tulang

 



 

Saya try la juga tengok harga kat guardian grape seed nie. Harga dia rm130 itupun selepas offer tau.


Bila kita gabungkan dua bahan extract ni kesan dia in syaa Allah dengan izin ALLAH dapat membantu merawat masalah Gout ni

Kalua nak beli asing-asing dua bahan ni boleh mencecah RM400 jugak lah.

Saya puas cari kat mana nak dapatkan 2 bahan ni dalam satu produk. Ye la kalau nak beli satu satu banyak pulak modal nak kena keluarkan. Akhirnya nak dijadikan cerita satu pagi tu wan tengok la tv kat  rumah.

Masa tu siaran Tv al hijrah . ada lah satu rancangan tu yang bersiaran cerita pasal satu syarikat bumiputera yang telah mengabungkan 2 jenis bahan ni dalam satu formula.

Saya terkejut juga, bukan senang ubat tradisional produk keluaran bumiputra pulak tu nak masuk tv macam ni. Kena melalui banyak prosedurnya. Bukan boleh main promot je. Sebab dia ubat bukannya suppliment. Semua benda yang keluar kat tv tu kena ada kelulusan dari pihak yang bertanggungjawab lebih-lebih lagi jenis ubat-ubatan ni.

Yang lagi bestnya, harga pun jauh lebih murah kalau nak dibandingkan kita beli 2 bahan ini secara berasingan tau.

 

Ada satu syarikat, yang telah pun proses dua bahan nie menjadi satu produk yang bagus untuk merawat sakit Gout ni.

Syarikat ni dah adun kan kedua bahan iaitu tart cherry dan grape seed ikut sukatan yang betul.

Formula yang dibuat oleh syarikat ni juga telah mendapat kelulusan dari biro farmasi negara NPRA KKM


    PRODUK NI NAMA DIA GOU JO TART CHERRY BLEND


Saya pada awalya rasa macam ragu-ragu juga dengan produk ubat online  ni. Sebb saya takut ada kesan sampingan lain pulak

 

Tapi ada 5 sebab kenapa saya yakin dengan GOU JO ni

1- GOU JO juga telah bersiaran di TV AL HIJRAH




2- HQ DZR HEALTHCARE yang terletak di Sungai Petani Kedah




3- Ada kilang sendiri bertaraf GMP. Yang terletak di Napoh Jitra Kedah. andai kata berlaku benda yang tak diingini anda boleh buat laporan kepada pihak berwajib.

4- GOU JO adalah produk ubat tradisional yang mendapat kelulusan dari Biro Farmasi Negara NPRA KKM NO MAL20056051TC


5- Saya juga telah menyemak status pendaftran produk GOU JO di portal rasmi NATIONAL PHARMACEUTICAL REGULATORY AGENCY(NPRA) memang produk ni berdaftar. korang tengok kat bawah ni ya









GOU JO ni banyak bantu merawat masalah gout dan sakit sendi

Jadi, ni la yang buat saya bertambah yakin dengan produk Gou jo ni

Saya cuba ambil sebotol gou jo untuk sebulan

Sehari hanya ambil satu capsule sebotol dia ada 30 capsule

Selepas 2 minggu saya dapat rasa kesan awal, sakit gout makin beransur baik , rasa sakit makin kurang syukur sangat sangat dah

Bagi orang lain mungkin biasa biasa sahaja tapi bagi saya yang dah hidup bertahun dengan gout ni dah cuba macam macam tapi tak mendatangkan hasil, rasa macam ni saya rasa syukur sangat dah

Oleh sebab itu, saya teruskan lagi rawatan saya dengan Gou jo, biasa la untuk sembuh sepenuhnya memang ambik masa. Saya pun paham bila kita amalkan ubat tradisional ni memang akan ambil masa.

Alhamdullilah sekarang kehidupan saya lebih baik dari sebelum ni.

Saya dah boleh kembali makanan sebab bila saya makan seafood saya makan gou jo dapat membantu stabilkan asid uric dalam badan saya.

Tidur pun dah tak terganggu lagi. Dah tak rasa sakit macam sebelum ni.

Saya dapat menjalankan aktiviti seharian dengan lebih baik

Saya dapat balik keyakinan diri

Saya seronok sangat berjaya merawat sakit yang selama ni sangat  mengganggu kehidupan seharian saya.

Begitulah kisah saya dengan Gou Jo

Saya sangat sangat rekemen produk ni kepada anda semua

Kenapa saya rekemen, satu saya dah kaji sebelum beli dan guna sendiri.

Saya kaji betul betul sebelum beli sebab nak pastikan ubat ni selamat untuk saya amalkan

Dan yang paling best saya dah rasai sendiri kesannya badan saya semakin cergas,dapat solat dengan lebih selesa tanpa rasa sakit, tidur makin nyenyak, boleh bekerja seperti biasa.


Disebabkan semua dah baca sampai habis blogpost Wan ni..
 
KAT BAWAH NI SAYA LETAKKAN TERUS LINK WSSP STAFF DARI HQ YANG SAYA DEAL SEBELUN NI

Anda boleh dapat Diskaun ISTIMEWA.

Kalau semua whatsapp syarikat gou jo ni, dapat diskaun sehingga 41%

 Siapa cepat, dia dapat

 

Macam mana nak dapatkan tawaran ini ?

 

Klik Butang untuk Whatsapp & Dapat Diskaun sehingga 41% + Free Gift Bernilai RM100 NAKGOUJOGOUT

 


 

Nota : Butang di atas ialah link whatsapp syarikat gou jo  tersebut. Jangan lupa bagitau dapat no dari Blog cikgu wan. Nanti dapat diskaun sehingga 41%.

 

PSS : Syarikat ni bagus. Boleh booking dulu, kemudian bila gaji masuk, saya bayar, diaorang pos. Biasa sehari barang sampai dah. Memang senang la berurusan dengan diaorang ni. Ada masalah apa-apa wasap je, diaorang jaga customer elok.